Noorwegen Roadtrip

Eindelijk is het dan zo ver, ons debuut met de zelfbouw Campulance. Dit is waarvoor we hem hebben gebouwd vorige zomer! 2 jaar geleden kreeg ik de droom om naar Noorwegen te gaan. Ik zag de plaatjes van de fjorden, de Trollstigen road en Atlantic road, en dacht daar wil ik heen rijden! Dir jaar werd die droom werkelijkheid. Er waren een paar feiten die ik al vaker hoorde over Noorwegen:

1) Duur!
2) Veel muggen
3) Slechter weer
4) Je mag er wildkamperen

Dus ik dacht, als we wat meer wildkamperen en minder uiteten gaan, dan compenseren we de duurdere supermarktbezoeken met gratis overnachtingen in de natuur. Als ik dan een grote voorraad deet en azaron meeneem, dan ben ik op bijna alle elementen voorbereid. Het weer, dat is enerzijds iets waarop je je kan kleden, maar anderzijds wel het ding wat ons tot de avond van vertrek in de ban hield. Volgens de visit Norway website en volgens een kennis van vrienden die naar Noorwegen is geëmigreerd, is yr.no de beste weersite. Deze hield ik dan ik dagelijks in de gaten de week voor vertek en voorspelde goed weer. Toch waren mijn vrienden niet geheel overtuigd omdat zowat alle andere sites slecht weer voorspelde en het zuiden dan ineens toch heel aantrekkelijk oogt. Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt en gelukkig toch doorgezet om naar het noorden te gaan. Gevolg hiervan was wel dat de boottocht van Denemarken naar Noorwegen inmiddels enorm duur was geworden en we dus de lange route via Zweden hebben genomen. Om terug te komen op de punten die ik benoemde, deze beleefde ik in de praktijk toch anders!

1) Ja het leven in Noorwegen is duurder, de brandstof was 20/30 cent duurder dan in NL, hiervoor geldt natuurlijk ook dat je langs grote wegen meer betaald dan wanneer je een klein dorpje intrekt. Over het algemeen is Unox een goedkoop tankstation, welke 20 cent goedkoper is dan de duurdere tankstations. De boodschappen waren wel iets duurder, maar ik vond het minder erg dan ik had verwacht. Misschien ook omdat in Nederland dit jaar de boodschappen ook duurder zijn geworden door belastingverhogingen. Waar we al snel achter kwamen is dat vis hier goedkoper is dan vlees. Dus als je slim inkoopt en meer vis eet ipv vlees of Vega natuurlijk, valt het wel mee. Behalve dan dat je soms voor komkommer ook meer dan 2 euro kwijt bent. Dit geldt voornamelijk voor het binnenland overigens, Oslo en Bergen waren niet te betalen. Maar als je de grote steden niet meetelt, hoeft het niet enorm duur te zijn. Als je dan toch een keer geen zin hebt om te koken, dan vallen pizzeria’s of campingrestaurants goed te betalen. Ook de overnachtingen vielen mee. Oslo was 50 euro voor een nacht, maar de rest van de reis zijn er vooral voor campers veel parkeerplaatsen waar je voor 10/15 euro euro kunt overnachten. Ook campings lagen vaak tussen de 15-30 euro. Nou ik kan verzekeren dat je in het zuiden vaak net zoveel of meer kwijt bent. Als je een lokale Action nodig hebt, zoek dan een Europris op. Hier hebben we onder andere goedkope vishengels en nieuwe klapstoeltjes gevonden. Veerboten kosten vaak tussen 10-15 euro met voertuigen onder 6 meter lengte.

2) Dit geldt voornamelijk in het binnenland! Aangezien wij bijna de volledige vakantie langs de kust hebben gereden, hebben we amper deet nodig gehad.

3) Slechter weer valt helaas nooit te plannen. Ik hield in mijn achterhoofd dat het weer vergelijkbaar was met nederland. Aangezien we vorig jaar 9 maanden zomer hadden en dit jaar ook al meerdere hittegolven, besloot ik dat het weer dit jaar in Noorwegen vast ook boven de gemiddelde statistieken zou belanden. Hoewel juli-aug bekend staan om de natste maanden, hebben we 2 avonden en 1 volledige dag regen gehad. Ook dit kan je in het zuiden zomaar overkomen. Helaas is het weer slecht te voorspellen tussen de bergen, maar voor ons heeft het goed uit gepakt. We hebben bijna elke dag veel zon gehad.

4) Wildkamperen is fantastisch! Zorg dat je lekker veel water bij hebt, dan kun je het prima volhouden. Na 3 dagen zochten we vaak wel een camping op om even te douchen. Als we een lange rijdag achter de rug hadden, dan gingen we ook vaak naar een camping, omdat langs het water niet altijd heel makkelijk een plek te vinden is. Een goede tip die we van lokale reizigers kregen is de app Park4Night. Daar staan alle parkeerplaatsen, camperplaatsen en campings op in Google Maps. Je ziet wel dat de wildkampeerplaatsen druk bezocht zijn die in de app benoemd zijn. 1 ding wat we ons niet realiseerde is dat wildkamperen meer risico’s met zich meebrengt dan op een camping staan. Op de camping laten we vaak onze stoelen enzo lekker buiten staan en dat gaat altijd goed. Ook met wildkamperen ging dat de eerste 1,5 week goed. Maar toen we bij de geirangerfjorden in de buurt langs een iets drukkere weg stonden, ging dit mis. We stonden met 3 campers en 2 tenten. Van de 2 campers die niet van ons waren, zijn kentekenplaten gejat. Bij ons zijn stoelen en voetenbankjes gejat. Die dag zagen we meer campers rondrijden met een missende kentekenplaat, dus wij waren niet de enige plek waar ze waren geweest. Gelukkig gaat het niet om heel erg belangrijk spul, maar het spul was nog geen jaar oud en dat is toch jammer. Aangezien ik dit op geen enkele blog heb gelezen, wil ik toch graag andere avonturiers die informatie aan het inwinnen zijn waarschuwen. Zet goed je kentekenplaten vast en ruim alles op als je langs een drukkere/toeristische weg gaat kamperen. Het weerhield ons er niet van om de avond erna gewoon weer vrij te gaan staan, maar deze keer op een rustigere plek en alles netjes opgeborgen.

Nog een tip als je je rondreis graag wilt delen met familie en vrienden maar niet via facebook, er zijn verschillende apps beschikbaar die je route volgen en waar je op de locatie foto’s kan toevoegen. Ikzelf heb polarsteps gebruikt. Deze tekent helaas niet de route over de wegen die je hebt genomen. Maar laadt eens in de zoveel tijd een locatiepunt en trekt er rechte lijnen tussen. Is wel super zuinig voor je accu. Je kunt zelf punten verwijderen of bijvoegen. Het kan zijn als je gps signaal verliest dat hij fouten maakt, maar die kun je makkelijk aanpassen. We hebben hier super leuke reacties over ontvangen! Als vrienden de app ook downloaden, kunnen ze net als op social media, foto’s liken en reacties plaatsen.

Als je nog inspiratie wilt voor een route door Noorwegen die met 3 weken vakantie vanuit Nederland haalbaar is dan volgt hier de route die wij hebben gereden. Houdt er rekening mee dat de gemiddelde snelheid laag ligt in de bergen en check de reistijden die je nodig hebt voor de afstanden in Google Maps. Soms ben je 2 uur bezig met 80 km. Dat kunnen wij ons in Nederland amper voorstellen!

clip_image002

Wij zijn via Denemarken en Zweden over de brug, naar Noorwegen gereden, simpelweg omdat we tot op het laatste moment wilde kunnen veranderen van plan, zonder aan een bootticket vast te zitten. De avond voor vertrek waren de boottickets enorm duur geworden.

Eerste overnachting

Net over de grens bij Denemarken hebben we overnacht op camping Krusa. Deze ligt goed op de route en heeft alles wat je nodig hebt.

Tweede overnachting

Dit was in Zweden en wilde natuurlijk meteen het wildkamperen uitproberen. Op het einde van een steiger waar allemaal bootjes aan lagen, hebben wij ons camp gebouwd. Op dit punt waren we er van overtuigd dat Scandinavië fantastisch is en we er zeker terug komen!

20190720_194818

Oslo

Na 2 lange dagen rijden vonden we het welletjes en gunde we ons wat cultuur snuiven in Oslo. Hoewel dit niet in de originele planning zat, omdat we de boot naar Kristiansand hadden gepland, was dit een goed idee! Oslo is een prachtige stad qua architectuur. Super modern! Tussen elk gebouw is een nieuw park gebouwd. Wij stonden op camping Ekenberg, welke een prachtig uitzicht bood over de stad. Al vonden wij de camping an zich vrij duur en veel te groot. Wel had je een prachtig park lopen vanaf de camping, bergafwaarts naar de stad met allemaal kunst erin en mooi uitzichtpunten. Vanaf het park zijn we door Oslo heen gewandeld richting Akerhus Vesting, een mooi Ford. Van daaruit via de Kvadaturen (de winkelstraat van Oslo), richting het koninklijk paleis. Dit is een eenvoudige wandeling, waar je met een halve dag van Oslo kan genieten.

20190722_120609

20190722_150538

Kristiansand

Dit zou volgens onze planning het eerste punt in Noorwegen geweest zijn voor ons. Nu lag het alsnog op de route richting de Preikestolen en boodt het een mooie overnachtingsplek voor ons. Wij zijn naar de Odderøyveien gereden op basis van deze coördinaten (58.133597, 8.002062), welke ik weer gejat hebt van een ander blog. Let op, als je hierop navigeert stuurt google je over een brug waar je niet over mag. Verderop kun je wel het water over, naar het eiland waar het Ford Odderøya op staat. Eerst kom je langs heel veel betaalde camperplaatsen op parkeerplaatsen. Wij zijn echter helemaal doorgereden en vonden een klein grasveld verstopt achter de bosjes waar een picknicktafel stond, met prachtig uitzicht over zee. Vlak naast die plek, ontdekte we een bunker met een nog mooier uitzicht over zee! Naast de bunker heeft het grootste kanon van Noorwegen gestaan. Op die plek is nu een algemene vuurplek gemaakt. Het is super romantisch om daar de avond door te brengen!

20190723_183626

20190723_214302

Stavanger

Zoals ik zei, waren we onderweg naar de Preikestolen (Lysefjorden). Helaas ging 23 km voor ons doel, onze versnellingsbak kapot. We werden naar de Mercedes dealer in Stavanger afgesleept, wat gelukkig wel de goed richting op was. Genoodzaakt om hier te blijven zijn we Stavanger in gegaan. Dit is een super leuke havenstad en toen wij er waren (25 juli), vond er het grootste foodfestival van Noorwegen plaats. Vervolgens hebben we 2 overnachtingen gepakt op camping ølberg. Dit is zeker een aanrader als je van plan bent in de buurt van Stavanger te overnachten! Er ligt een heerlijk strand aan de camping en in op loopafstand van sola beach, één van de populairste stranden van Noorwegen. Het ligt nabij het vliegveld van Stavanger en er zijn overal nog sporen te zien van de tweede wereldoorlog.

Preikestolen

Zeer indrukwekkend! Dit was mijn eerste natuur bezienswaardigheid waar ik echt voor naar Noorwegen wilde (hoewel ik inmiddels onverwachts al behoorlijk mooie dingen had gezien in Noorwegen). Dit was voor ons de eerste wandeling waar we konden genieten van adembenemende uitzichten over de fjorden. Enige minpuntje was de enorme drukte. Ik kon me er niet zo aan ergeren omdat ik volledig genoot van het moment en me focuste op al het moois. Maar anderen kunnen zich er wel aan eregeren. Een goede tip is dan ook, ga vroeg op de dag of laat. Wij waren rond het middaguur gegaan en dan is het spitsuur. Voordeel is dat het lang licht is in Noorwegen in de zomer, dus je hebt genoeg tijd aan het begin of einde van de dag om in alle rust te kunnen genieten. Wij hadden een hond (golden doodle) bij, die kon de wandeling makkelijk aan. Tussendoor zijn er genoeg watertjes om af te koelen en te drinken. Wij hebben hierna overnacht op een camperplaats aan de Jøssangvegen, welke ook op Park4Night staat.

Suldal

Onderweg naar Odda, zijn we rond Suldal een paar keer uitgestapt om te genieten van de omgeving. Eerst bij een beekje langs de kruising Gullingvegen en Blåsjøvegen. Daar vonden we een enorme parkeerplaats die helemaal leeg was en waar we even van de mooie stroming hebben genoten tijdens de lunch. Vervolgens zijn we langs de Fv632 nog een keer gestopt bij een parkeerplaats waar allerlei campers geparkeerd stonden. Hier bleek een waterval achter te liggen. Aangezien wij op doorreis waren, hebben we alleen een blik geworpen op de waterval, die al vrij direct in zicht komt achter de parkeerplaats. Maar er zijn vanaf hier genoeg wandelroutes te begaan, als je wat meer tijd hebt.

Odda

Wij hebben ons kamp opgebouwd aan het Røldalsvanet meer, langs de E13. Dit was 1 van de mooiste overnachtingsplaatsen, naast die in Kristiansand. Via Park4Night kun je de wildcampeer plek vinden, maar je ziet hem ook als je goed oplet en naar beneden kijkt. Op een zonnige dag, heb je niet meer nodig dan het uitzicht op de bergen en het helblauwe water!

20190728_174721

Buarbreen

Op de overnachtingsplaats langs het meer, kwamen we in gesprek met een man die ons adviseerde om de Buarbreen te beklimmen. Hij heeft dit met jonge kinderen (±6 jaar) volbracht en vond het goed te doen. De jongens die ik had meegenomen zijn normaliter tegen elke vorm van beweging, maar voelde zich verslagen door jonge kinderen en gingen de uitdaging aan. En dat zonder spijt achteraf. Dit was ongeveer het hoogtepunt van de vakantie en versloeg de Preikestolen voor ons. Vooral vanwege minder aziaten/drukte, meer uitdaging door sterke stromingen heen, plus wij vonden wederom dat de hond mee kon. Dat is op deze route wel echt een uitdaging en zou ik niet aan iedereen adviseren. Regelmatig moet je stijl de heuvel op, gebruik makend van een touw. Of over een staaltouwbrug. Wij hadden een karabijn aan het tuigje van de hond, zodat deze ten alle tijden gezekerd was. Goed teamwork en goede focus van de hond, maakte dat wij de top hadden gehaald, ondanks hier en daar wat afkeurende blikken.

Bergen

Deze stad heeft geen uitleg nodig. Google “Noorwegen” en de eerste stad die je op de afbeeldingen ziet, is Bergen. Ondanks het de natste stad van Europa is, hadden wij er stralend weer de dag van aankomst (de volgende dag regende het de hele dag). Er is een kabelbaan voor een leuke prijs €15,- die een mooi uitzicht biedt over de stad en toegang geeft tot een speelparadijs voor kinderen.

Lovatnet

Aangezien het de hele dag zou regenen, besloten we een lang eind door te trekken naar Loen’s lake ofwel Lovatnet. Wegens de zware regenval van die nacht was helaas de E39 afgesloten en moesten we via Sogndal en Skei omrijden. Dit was overigens wel een veel mooiere route, de Gaularfjellet scenic route. Als je de tijd hebt, probeer dan de E wegen te mijden en geniet van de binnenlanden. Helaas door onze autopech, hadden wij daar minder tijd voor. Over de Tollstigen road lees je meer dan over de Gaulafjellet scenic route, maar deze is minstens zo mooi, ook met de prachtige haarspeldbochten. Lovatnet was het blauwste meer wat we hebben gezien in Noorwegen. Hier hebben extra van genoten met een “rustdag”. Wij hebben overnacht op camping Helset, echt een aanrader! Super lieve camping eigenaar en prachtig plekje. Veel rustiger dan het drukke naastgelegen camping Sande. Wel hebben we op camping Sande kano’s gehuurd en gedineerd bij een leuke Canadese eigenaar. Met de kano kun je naar de Gletsjer peddelen aan het einde van het meer, waar je kunt pauzeren bij een restaurant. Vol motivatie wilde de jongens dan ook koste wat het kost naar dat restaurant. Echter kwamen wij een half uur na sluitingstijd aan (17:00 uur sluit). Houdt hier rekening mee! Het is 10 km enkele reis peddelen (2,5 uur voor ongetrainde mensen zoals wij). Na 5 uur peddelen hadden we volgende dag ook niet het gevoel erg uitgerust te zijn, maar mijn inziens was dat het meer dan waard!

20190801_150555

Kjendalsbreen

Super mooie gletsjer en vrij eenvoudig te bereiken. Wandeling is ±1 uur enkele reis en is vrij vlak ten opzichte van de wandelingen die we al gedaan hebben. De gletsjer zelf vonden we mooier dan die van Buarbreen, al was de wandeling van Buarbreen gaver.

Geirangerfjord

Wij hebben hier genoten van het uitzicht op het uitzichtpunt aan de ørnevegen. Hier kun je vlak na een haarspeldbocht je auto/camper parkeren. Er zijn verschillende wandelroutes die vanaf hier vertrekken. Maar wij hebben ervoor gekozen om door te rijden en een mooi plekje te zoeken om te wildcamperen. Die vonden we niet veel verderop aan de eidsdalvegen via Park4Night. Op die plaats zijn onze stoelen meegenomen en bij anderen de kentekenplaten. Wel was het een super mooie plek aan het water en hebben we een chille avond gehad.

20190802_185236

20190802_220816

Trollstigen road en Atlantic road

Twee leuke wegen om overheen te rijden. Deze staan in bijna elk top lijstje van Noorwegen. Zoals al eerder vermeld vonden wij zelf de Scenic route mooier. Wij zijn hier wel op een bewolkte dag overheen gereden, wellicht dat een zonnetje de ervaring verrijkt.

Tingvoll

Ons plan was om na de Atlantic Road in Kristiansund te eindigen. Maar wij hadden eigenlijk geen zin meer om nog een stadje in te gaan en zochten alleen een overnachtingsplaats. In Kristiansund waren er maar 2 opties, waarvan 1 camping geen gras had (wat voor ons nu met de tent wel de voorkeur had) en de andere was vlak aan een vliegveld. Geen idee of die druk is, maar wij hadden niet zo zeer de behoefte om dat uit te proberen. Via Park4Night ben ik toen terecht gekomen op een rustige plek in Tingvoll, wat de dag na de roof zeer aantrekkelijk klonk. Dit was de eerste plek waar we geen uitzicht over water of zee hadden, maar het was wel 1 van de meest gezellige avonden. We hebben wat hout bij elkaar gesprokkeld, waar genoeg van te vinden was, en daar onze vuurstoof mee aangestoken. Samenzijn met onze vrienden en meer hadden we niet nodig die avond.

20190803_171110

Rondane Nasjonal Park

Ons volgende doel was verloren familie opzoeken in Ilseng, maar we hadden geen zin om dit in 1 dag te moeten rijden na alle km’s die we de afgelopen dagen al hadden gereden. Rondane Nasjonal Park lag mooi halverwege de route. Na wat research ontdekte ik dat Mysusaeter een klein gat van een plaatsje was, waar vandaan vele wandelroutes vertrokken. Ook zou daar de storulfossen (waterval) te zien zijn na een relatief korte wandeling. Dat was ons doel, maar uiteindelijk belandde we op een enorme camperplaats/parkeerplaats, waarvandaan het best ver lopen was naar het startpunt. Wij zijn zonder plan verder naar boven gaan wandelen en werden beloond met de meest fantastische uitzichten en het gevoel ver van de bewoonde wereld te zijn. Het maakt dus niet persee uit of je een plan/doel hebt. Waar je ook gaat wandelen in Noorwegen, het is er prachtig!

Otta

Aangezien wij niet op een enorme parkeerplaats wilde overnachten zijn we na de wandeling richting Otta gereden waar we aan een helblauwe rivier hebben overnacht op een camping, zodat we ons even konden opfrissen voordat we de volgende dag bij familie langs zouden gaan. Otta camping og Mottell, heet het op google. Dit was een camping met goede voorzieningen, wat ook terug te zien was aan de hoeveelheid Hollanders die er te vinden waren.

20190804_185521

Ilseng

Hier hebben we op een boerderij geslapen bij de familie van onze vrienden. Erg fijne mensen en een mooie plaats. In Ilseng liggen ook wandelroutes die gekwalificeerd zijn als mooiste van Noorwegen. Vanuit hier zijn we weer richting Nederland gereden in 2 lange dagen. Niet persee aan te raden, 3 dagen is beter…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *