Reparatie, onderhoud en comfort

Zoals al kort beschreven in de blog van Trekvogelpad 5, was de campulance even naar de garage voor de diagnose van het gebrek aan vermogen. Hoewel we er bijna zeker van waren dat het de turbo was, was dit gelukkig niet het probleem. Gelukkig, omdat we nog een turbo onderweg hebben welke DOA was en binnen nu en 8 weken nieuw terug zou komen. Daar konden we niet op wachten met de vakantie voor de deur.

De garage vond het een enorme uitdaging om het probleem te vinden, dat verzachtte de pijn een beetje van dat we er zelf niet meer uit kwamen. Duidelijk probleem was een vacuümlek. Die had de garage na een tijdje gevonden, dat bleek een lekke slang te zijn. Nadat ze die hadden vervangen, bleek de wagen enorm zwarte uitstoot te hebben. Daar zat dus nog een probleem. Omdat we 3 van de 5 verstuivers recent hebben gereinigd i.p.v. vervangen, wilde de garage daar eerst een probleem uitsluiten. Dus hop voor het tweede maal kosten gemaakt om 5 recent gecheckte verstuivers te controleren. Daar kwam het probleem niet weg. Toch bleef het bedrijf twijfels hebben over dat de turbo het probleem kon zijn. Er zat namelijk te weinig speling op en hij zag er nog goed uit. Na een consult met de Turbo specialist, werd geadviseerd eens een stukje te rijden zonder uitlaat. Daar was de oplossing dan eindelijk! Hij liep weer als een zonnetje. Conclusie: 1 van de katalysators moet verstopt zitten.

Afgelopen zaterdag hebben we hem dan eindelijke weer naar huis kunnen rijden. Onderweg nog even een pitstop gemaakt om de airco te vullen. Wel nog wat huiswerk erbij: de koelslangen, radiator en accu moeten vervangen. Zondag nog een laatste klusdag gemaakt om de puntjes op de i te zetten. Daarbij hadden we nog wat aanvullende wensen en hebben we meteen onderhoud gedaan. De garage had al een nieuw luchtfilter geplaatst, dus wij hoefde alleen nog meer de olie te verversen en het oliefilter te vervangen voor de beurt. Daarbij moest het zonnepaneel nog teruggeplaatst worden, daar we die eraf hadden gehaald voor het overspuiten. Maar, we hadden ook nog een luifel liggen welke ook wel handig is om voor de vakantie erop te hebben. Aangezien die gemaakt zijn voor rechte campers en niet voor buscampers, moesten we daar een plan voor maken om te kunnen bevestigen. Die oplossing zat ‘m in het frame van het zonnepaneel. De dwarsprofielen werden verlengd om daaraan nog een lengteprofiel te maken waar het luifel tegen bevestigd kon worden.

DSC08444

DSC08445

Nog een cadeau’tje van vorig jaar was deze geïntegreerde achteruitrijcamera spiegel.

DSC08442

Als puntje op de i nog een logo terug geplakt op de kale motorkap Open-mouthed smile

Ik geloof dat we nu toch echt klaar (en toe) zijn voor vakantie!

DSC08443

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *