Nieuwe verstuivers

Na de motorwissel vorig jaar liep de campulance helaas nog niet als vanouds. Hij haperde in de hogere toeren en ik kwam 100 km minder ver per tank. Beide vonden we niet acceptabel. Na wat zoekwerk bleken de verstuivers die we bij de nieuwe motor hadden net een andere code te hebben dan de oude. Die oude hadden we nog, maar we moesten ze eerst wegbrengen om te laten controleren of deze allemaal nog goed waren. Ze hebben immers in een motor gezeten waar letterlijk een gat in was geslagen en je weet nooit welke weerslag dit heeft op de verstuivers. 3 van de 5 bleken geschikt voor hergebruik en 2 nieuwe werden besteld. In de tussentijd dat we wachtte op het proces van controle en nieuwe bestellen, hebben we ook nog de luchtmassameter en turbodrukregelaar vervangen. Deze zouden gelijksoortige klachten kunnen geven, maar zijn een voordeligere oplossing. Helaas mocht dit niet baten en bleef het haperen en hoge verbruik. Wat erg controversieel was, als ik een tank laag in de toeren bleef om “zuinig” te rijden, kwam ik 200 km minder ver dan met de oude motor. Af en toe op het gas was dus de oplossing. Op Hemelvaartsdag was het na lang wachten eindelijk zo ver dat de verstuivers werden verwisseld. Wat een genot! Bij het inhalen van een vrachtwagen schakelt de bus nu gewoon een versnelling terug om vervolgens vloeiend de hogere toeren op te zoeken. Na maanden van haperen voelde dit ineens heel onwennig, maar zo heerlijk. De eerste tank moet nog leeg, dus ben heel benieuwd of we nu van 1 op 9 weer terugkomen naar 1 op 10 (of meer?).

20210513_095859

IMG-20210513-WA0002

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *